InHouse Training Skema Pemarkahan Penulisan Bahasa Melayu untuk semua guru BM. |
PANDUAN PEMARKAHAN ITEM BAHAGIAN B
Penskoran CEMERLANG (26 - 30 Markah)
- Persembahan atau penyampaian idea yang jelas dan menarik untuk dibaca.
- Pengolahan idea yang bernas, mempunyai huraian atau contoh yang lengkap dan menggunakan pelbagai ayat gramatis bertepatan dengan tema.
- Menggunakan pelbagai kata dan kosa kata yang meluas serta sesuai dengan tema atau soalan yang diberikan.
- Penggunaan tanda baca dan ejaan yang betul berdasarkan jenis karangan.
- Mengandungi pendahuluan, minimum empat isi dan penutup yang bernas.
- Membuat kesalahan yang minimum sekitar satu hingga tiga kesalahan.
Penskoran BAIK (21 - 25 Markah)
- Persembahan atau penyampaian idea yang jelas dan menarik untuk dibaca.
- Pengolahan idea yang bernas, mempunyai huraian atau contoh yang lengkap dan menggunakan pelbagai ayat gramatis bertepatan dengan tema.
- Menggunakan pelbagai kata dan kosa kata yang meluas serta sesuai dengan tema atau soalan yang diberikan.
- Penggunaan tanda baca dan ejaan yang betul berdasarkan jenis karangan.
- Mengandungi pendahuluan, minimum empat isi dan penutup yang bernas.
- Membuat kesalahan yang minimum sekitar satu hingga tiga kesalahanan.
Penskoran SEDERHANA (16 - 20 Markah)
- Persembahan atau penyampaian idea yang jelas untuk dibaca.
- Pengolahan idea yang baik dan menggunakan ayat yang gramatis bertepatan dengan tema atau soalan.
- Menggunakan pelbagai kata dan kosa kata yang sederhana serta sesuai dengan tema atau soalan yang diberikan.
- Terdapat beberapa kesalahan tanda baca dan ejaan tetapu masih tidak menjejaskan karangan.
- Mengandungi pendahuluan, minimum dua isi dan penutup yang bernas.
- Membuat kesalahan yang maksimum sehingga lapan kesalahanan.
- Kurang daripada 80 patah perkataan.
- Persembahan atau penyampaian idea mudah dan ringkas untuk dibaca
- Pengolahan atau menyatakan idea menggunakan ayat dasar yang bersesuaian dengan tema atau soalan.
- Menggunakan kata dan kosa kata tetapi terhad, masih sesuai dengan tema.
- Penggunaan tanda baca yang terhad (huruf besar, noktah dan koma) dan terdapat banyak kesalahan tanda baca dan ejaan dalam karangan.
- Mengandungi pendahuluan, minumum satu isi dan penutup yang sesuai.
- Membuat banyak kesalahan tetapi masih tidak menjejaskan idea keseluruhan.
- Kesalahan maksimum sehingga 15 kesalahan.
Penskoran PENCAPAIAN TAHAP MINIMUM (1 - 10 Markah)
- Persembahan atau penyampaian idea tidak sesuai dengan tema karangan.
- Pengolahan idea atau isi tidak tepat dan tidak berkaitan dengan tema serta sukar difahami.
- Penggunaan perkataan yang terhad dan tidak berkesesuaian dengan tema.
- Tidak menguasai kemahiran tanda baca dan ejaan sepenuhnya.
- Karangan yang tidak mengikut format atau kehendak tema.
- Pendahuluan, isi karangan dan penutup kabur atau tidak jelas maksudnya.
- Keseluruhan persembahan / isi karangan terpesong atau tidak menjawab soalan atau tajuk yang diberi.
No comments:
Post a Comment